Recencies

December 2014

Goed te zien dat je toch steeds schildert en kiest voor bijzondere onderwerpen. Zij hebben gelaagdheid die mij aanspreekt.

Janna van Zon.

 

Februari 2014

Dear Liesbeth,
We saw your great artworks on your website and we appreciate all of them. Compliments for your style, technique and sensitivity for art.
ArtMeet Galery
Milano, Italy

 

20 April 2012

In der Kunstgeschichte gehört die Malerei zu den Künsten, die wohl am meisten von sich reden machten. Sie ist mehr als die Bildhauerei Gradmesser der Innovation. Mit der Renaissance emanzipiert sich die Malerei von der Architektur und geht seither ihre eigenen Wege bis in unsere Zeit. In der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts wurde die Malerei angesichts der Fotografie, der Videokunst, der Performance und anderer Ausdrucksformen des Zeitgenössischen immer wieder totgesagt, feierte aber genauso oft ihre Wiederauferstehung.

Wen wundert es also, dass in der heutigen Ausstellung in der Galerie Böhner die Malerei dominiert. Wir sehen unterschiedliche Positionen, die  interessante Malerei, die verschiedene Strömungen der Kunstgeschichte aufgreifen und neu interpretiert.

Liesbeth Nieuwenhuijse zum Beispiel orientiert sich sowohl  bei der Landschaft im Eingangsbereich an dem weichen, warmen  „sfumo“, wie wir es aus der romantischen Malerei des 19. Jahrhunderts kennen. Diese Landschaft, die sie ironischerweise „Picasso in den Dünen“ genannt hat, nimmt Bezug auf das Frühwerk dieses Jahrhundertgenies, der zu seinem Beginn tatsächlich auch in diesem Stil gemalt hat.  Lisbeth Nieuenhuijse beherrscht unterschiedliche Formate. Im oberen Stockwerk  finden wir eine Reihe kleinerer Sillleben, von der Art, wie sie in der niederländischen Malerei des goldenen Zeitalters einen festen Platz einnehmen, modern interpretierte Vanitasbilder, die uns an die Vergänglichkeit von allem Schönen erinnern.

Dr. Helmut Orpel, Galerie Böhner

 

2 December 2011

Beauty is in the eye of the beholder, wordt wel gezegd, en dat is ook op een andere manier dan de gangbare, esthetische manier waar.

Jouw doeken verweven zich met mijn levensverhaal. In het onderwerp, geschilderd door Oscar Wilde, was de synthese volkomen.

“De brief” is vergroeit met mij. Ik zou niet meer naar de muur waaraan hij hangt willen kijken zonder dat ik Maarten Luther (vreselijke man overigens en een antisemiet) en zijn kornuiten daar zag. Voor mij staat dat doek voor de rauwe menselijkheid (je werkte toen met verstandelijk gehandicapten) en voor het geschreven woord. Ik heb nogal wat predikanten onder mijn voorzaten en andere scherpslijpers. Deze twee aspecten gaan een ironische verbinding aan die mij licht maakt.

“De thuïskomst” sprak mij aan vanwege de film, vanwege Rusland en vooral vanwege de treffende gelijkenis van de oudere broer met een voormalig klasgenoot van het MLA Orlow Seunke (die is filmmaker geworden en woont nu in Indonesie). Nu was ik enige dagen geleden op bezoek bij de archivaris van het MLA (dat nu zoals je weet aan de Pieter de Hooghstraat is gevestigd) en tijdens dat gesprek bemerkte ik dat Orlow en ik bepaald geen vriendjes waren. Het is vreemd, maar voor jou mischien niet, hoe daardoor je verstandhouding met het doek verandert.

Bij een volgende expositie, of misschien mag ik weer eens een huisbezoek bij je afleggen, zal ik lang(er) kijken naar het werk en wachten tot mijn verhaal en het verhaal van het schilderij een amalgaam zijn aangegaan. Altijd als ik werk van jou zie merk ik dat het doek een verbinding wil aangaan.

Dat is een heel bijzonder aspect van jouw kunstenaarschap en ik wil mijn leven graag nog meer verrijken met jouw werk.

Ruud van Caspel

 

15 Augustus 2010

You’re a powerful artist, so traditionally skilled and yet with a very moving and unique vision. I hope we can keep in touch, following each other’s progress.

Rikki Moss